tirsdag den 17. september 2013

Tanker om Lykken

Lykken er mange ting. Forskellig fra person til person. Grundlaget for lykken er simpel. Det kræver øvelse at lære at være lykkelig. Lykkelig i nuet. Lykken starter altid i et rent sind. Hvis du lader dig påvirke af uro, tanker eller bekymringer bliver du aldrig lykkelig. Accepter lykken, lad den komme og lad den gå. Nyd den mens den er her, forbered dig mens den er væk. Vi kan være lykkelige over de små ting i livet, hvis vi blot giver os selv tilladelse og ro til det. Hvis der er uro og dit sind er fuldt af tanker. Tag en pause. Prøv ikke at finde lykken. Dit sind skal være åbent og rent. Lykken skal nok komme til dig, når du er klar. Et uroligt sind, er et ulykkeligt sind. Hav tillid til dit sind og til din lykke. Der er ingen grund til at forhaste sig. Lykken forbliver aldrig væk. Du skal tillade dig selv, virkelig at være lykkelig. Du kan ikke gøre andre mennesker lykkelige. Men hvis du er lykkelig, kan du lære andre at finde lykken. Finde lykken som du har gjort det. Du behøver ikke lære dit sind at være lykkelig. Dit sind kender lykken. Ved hvor den findes. Dit sind ønsker lykken og roen lige så meget som du. Vær tålmodig og stol på lykken. Stol på at den kan komme og gå, men du vil opleve den flere gange. Måske ser du den bare ikke. Hvis du ikke lever i nuet, vil du aldrig finde lykken. Aldrig finde det rolige sted, hvor du kan acceptere lykken. Lykken er en stor ting, men den er ikke større end det du selv gør den til. Hvis du leder efter den store lykke, vil du ikke kunne kende de små du møder på din vej. Alle mennesker kan være lykkelige. Alle mennesker ønsker at være lykkelige. Men ikke alle oplever lykken. Smil til andre på din vej, del ud af din lykke. Hvis du ikke har lykken, så frygt ej. Brug dine sanser, og mærk de små ting i livet. Mange ting er ens blot forskellige. Forskellige, men alligevel ens. Om det er oplevelser eller mennesker. Vi er forskellige - vi er ens. Hvis du lære dette vil du aldrig kede dig, aldrig se på mennesket på den samme måde. Vær vågen, vær til stede. Selv i de daglige gøre mål. Nyd dine handlinger, store som små. Hvis du acceptere livet for alt hvad det rummer, finder du lykken. Du kan finde lykken selvom andre mennesker ikke er lykkelige. Husk, alle mennesker ønsker at være lykkelige. Hvis du er vinder - er der en taber. Kan du virkelig nyde din sejer? Kan du virkelig være lykkelig, over en andens ulykke? Du kan have succes i livet. I magt, rigdom og berømmelse, dette gør dig ikke lykkelig. Du får intet andet ud af det end magt, rigdom og bedrømmelse. Hvis dit sind ikke er roligt, finder du aldrig lykken. Du kan være fattig - og stadig lykkelig. Lykken afhænger ikke af overfladiske ting. Du kan endda lide tab - og stadig være lykkelig. Husk at trække vejret. Tage en pause. Det er hårdt at lære at finde lykken. Det kræver tid. Dine følelser påvirker dit sind. Acceptere dine følelser, de negative som de positive. Lad dem komme, lad dem gå. Ligesom lykken. Spørg dig selv, hvad der gør dig lykkelig. Tænk over det. Ønsker du lykken? Hvis svaret er ja, står der intet i vejen for at du finder den. Ønsk lykken. Accepter lykken. Tag valget. Vær lykkelig.


I 2002 fik jeg en bog af min far. "Din lille bog om LYKKE" af Patrick Whiteside. Jeg rynkede på næsen, men der gik ikke lang tid før jeg alligevel kom igang med den. Jeg satte mig ned, slukkede for alt omkring mig, og læste. Jeg fik ikke meget ud af den, nok mest pga. min unge alder. Jeg tager den tit frem, bladre lidt i den, eller blot det at kigge på den kan hjælpe. Jeg har senere sat mig ned, på samme måde som før, og læst den igen. Denne gang fik jeg noget ud af den. Det første der står skrevet i denne blog, er det jeg forbinder med denne bog. Hvad jeg tænker om lykken, hvad jeg kunne bruge fra bogen, og hvordan jeg har tolket den. Denne bog er en guide til hvordan man bliver lykkelig. Man tænker nok at den ikke fungere, man kan da ikke lære at være lykkelig. Jeg har indse at man kan. Jeg har lært at være lykkelig. Og jeg vil foreslå alle som tør se lykken i øjnene, om at finde denne bog. Få det ud af den, som du kan bruge. Den er let læselig, men med et kæmpe budskab. En bog, der gjorde så meget godt for mig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar